Podpůrný program pro děti zasažené válkou na Ukrajině stavíme na zkušenostech. Připravujeme ho společně s odborníky z válečných oblastí
Přípravy na náš nový podpůrný program pro děti, rodiče a učitele ovlivněné válkou na Ukrajině se blíží do finále. Důležitou součástí výcviku našich školitelů, kteří se už v únoru vydají do škol napříč celou republikou, bylo třídenní pracovní setkání se zahraničními odborníky, kteří nám formou přednášek i praktických workshopů předali spoustu podnětných informací a tipů založených na zkušenostech z války a jejích dopadů na citlivou dětskou duši.
Nejnovější poznatky a autentické zkušenosti s dopady válečného konfliktu na děti přivezli do Prahy ukrajinští experti Viktoriya Gorbunova a Sergiy Bogdanov, kteří působí přímo v oblastech bojů. Díky tomu jsme lépe pochopili, v jaké situaci a stavu se ukrajinské děti nachází a jak je důležité nepodceňovat jejich duševní stav. „Na Ukrajině je duševní zdraví a péče o něj stále ještě velmi silně tabuizovaným a stigmatizovaným tématem. Věřím, že v českých podmínkách budete moci pracovat otevřeněji a tím pádem efektivněji,“ uvedla Viktoriya Gorbunova, ScD, která působí jako poradkyně a koordinátorka pro oblast duševního zdraví při ukrajinských ministerstvech a také jako předsedkyně EuroPsy National Awarding Committee of Ukraine.
Cenné podněty k připravovanému programu na základě reálných zkušeností sdílel s českým týmem ředitel Centra duševního zdraví a psychosociální podpory na Národní univerzitě Kyjev-Mohyla Academy Sergiy Bogdanov, jeden z autorů programu pro ukrajinské učitele a jejich práci s dětmi v době války. „Vážíme si toho, jakou péči a energii věnujete Ukrajincům navzdory tomu, že máte mnoho jiných povinností. Z vlastní zkušenosti vím, jak moc je důležité vědět, že vás někdo v těchto těžkých časech podporuje. Je jedno, jestli se jedná o děti nebo dospělé. Udělali jste toho už opravdu hodně, a pokud můžete, pokračujte v tom prosím,“ dodal Sergiy Bogdanov, PhD.
Dětský kolektiv ve třídě, sebepéče a práce se stresem u dětí byly hlavními tématy výkonné ředitelky americké organizace Mental Health and Psychosocial Support Ashley Nemiro, PhD. K její přednášce se na dálku připojila také odbornice na trauma Elaine Miller-Karas. Kromě skvělých tipů a mnoha zkušeností z praxe nám obě přednášející předaly také velkou dávku naděje a nadšení k další práci na projektu.
V neposlední řadě si vážíme příspěvku belgického světoběžníka a vedoucího pro oblast duševního zdraví a psychosociální podporu Child Protection Area of Responsibility spadající pod UNICEF Koena Sevenantse, PhD. Jeho tématy jsou hlavně krize, traumatické události a zmírňování jejich dopadů na vývoj dětí. Velmi těžká témata dokázal díky své letité praxi
z válečných a okupovaných území po celém světě přiblížit s nadhledem a nakažlivou lehkostí, se kterou se budeme snažit pracovat i při našem působení na českých základních školách. Podle Koena Sevenantse je práce s dětmi velice náročná a pokud ji máme dělat kvalitně a s dobrými výsledky, musíme se cítit dobře i my školitelé, učitelé a dospělí obecně.
Děkujeme všem zahraničním hostům za sdílení teoretických i praktických informací. Věříme, že i díky nim přispějeme k lepší a snazší integraci ukrajinských dětí do kolektivů na školách. Díky patří i sponzorům a hlavním partnerům projektu, kterými jsou UNICEF a Světová zdravotnická organizace, bez jejichž podpory bychom projekt nemohli realizovat.
Pokud máte zájem o školení pro učitele, ozvěte se nám na e-mail: dzda.ua@nudz.cz. Základní informace najdete na webových stránkách Národního ústavu duševního zdraví v sekci Pomáháme Ukrajině a brzy také na nových webových stránkách projektu.