Přístup k informacím
Kde získat informace a jakým způsobem podat žádost
Informace, které se týkají poskytování zdravotní péče a konkrétních pacientů, lze získat přímo na klinice, u ošetřujících lékařů nebo u vedoucího lékaře. Postup při podávání a vyřizování stížností na Klinice NUDZ upravuje samostatný dokument (odkaz).
Žádost o poskytnutí informací podle zákona 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím může podat jakákoli fyzická nebo právnická osoba.
Žádost lze podat:
- osobně v podatelně NUDZ, Topolová 748, 250 67 Klecany, v pracovní dny v čase od 7.30 do 15.30 hodin,
- písemně na adrese: Národní ústav duševního zdraví, sekretariát ředitele, Topolová 748, 250 67 Klecany,
- e-mailem na adresu: podatelna@nudz.cz.
Formulář pro podání žádosti o informace získat:
- na výše uvedené adrese,
- pro elektronické stažení je formulář k dispozici ve formátu .doc (MS Word).
Ze žádosti o poskytnutí informace musí být zřejmé:
- označení NUDZ jakožto subjektu, kterému je určena,
- že se jedná o žádost o poskytnutí informací podle zákona 106/1999 Sb.,
- jméno a příjmení, datum narození a bydliště u fyzické osoby, název, identifikační číslo a sídlo u právnické osoby a adresu pro doručování, liší-li se od adresy sídla; adresou pro doručování se rozumí též elektronická adresa; neobsahuje-li žádost tyto údaje, není podáním ve smyslu zákona 106/1999 Sb.
Postup NUDZ při vyřizování různých podání
Předložení návrhu, podnětu nebo jiného dožádání a podání žádosti či stížnosti
Postup při podávání a vyřizování těchto podání upravuje samostatný dokument.
Uplatnění práva na informace:
Ústní (osobní a telefonická žádost o informace):
- již zveřejněné – žadatel je odkázán na zdroj těchto informací; pokud se s tímto odkazem nespokojí a požaduje přímé poskytnutí informace, musí žádost podat písemně,
- nezveřejněné – informace je žadateli poskytnuta ústně; pokud není s obsahem či rozsahem spokojen, nebo pokud mu požadovaná informace nebyla poskytnuta vůbec, musí žádost podat písemně.
Písemná žádost o informace
NUDZ posoudí obsah žádosti:
- Brání-li nedostatek údajů o žadateli vyřízení žádosti, vyzve žadatele do 7 dnů ode dne podání žádosti, aby žádost doplnil. Nevyhoví-li žadatel této výzvě do 30 dnů, rozhodne o odmítnutí žádosti.
- Nevztahují-li se požadované informace k působnosti NUDZ, žádost se odloží a tato (zdůvodněná) skutečnost je do 7 dnů od obdržení sdělena žadateli (stejným způsobem, jakým žádost podal).
- Poskytne požadovanou informaci v základní lhůtě do 15 dnů od přijetí žádosti nebo ode dne jejího doplnění, a to písemně, nahlédnutím do spisu včetně možnosti pořídit kopii nebo na paměťových médiích.
- Žadatel je za přímé poskytnutí (vyhledání, zpracování, zaslání) informace povinen zaplatit úhradu podle sazebníku. Při podání žádosti je povinen zaplatit přiměřenou zálohu a při převzetí informace příslušný doplatek.
- Lhůtu pro poskytnutí informace lze prodloužit nejvýše o 10 dnů, a to pouze ze závažných důvodů (vyhledání a sběr objemného množství oddělených a odlišných informací požadovaných v jedné žádosti, nutnost konzultovat s jiným právním subjektem nebo mezi dvěma nebo více složkami NUDZ, které mají závažný zájem na předmětu žádosti).
NUDZ neposkytuje zejména informace:
- vztahující se k vnitřním nebo personálním předpisům,
- týkající se osobních údajů,
- označené v souladu s právními předpisy za utajovanou skutečnost, k níž nemá žadatel oprávněný přístup,
- získané od osoby, jíž takovouto povinnost neukládá zákon,
- související s probíhajícím trestním řízením,
- týkající se rozhodovací činnosti soudů,
- označené podle Občanského zákoníku jako obchodní tajemství,
- pokud by tím byla porušena ochrana práv třetích osob k předmětu práva autorského nebo práv souvisejících s právem autorským,
- týkající se stability finančního systému,
- další informace podle zákona o svobodném přístupu k informacím.
O neposkytnutí informace vydává rozhodnutí ředitel NUDZ.
Opravné prostředky
Proti rozhodnutí NUDZ o odmítnutí žádosti lze podat odvolání do 15 dnů od doručení rozhodnutí, a to na stejných místech, kde lze podávat žádost o poskytnutí informace.
Odvoláním lze napadnout výrokovou část rozhodnutí, jednotlivý výrok nebo jeho vedlejší ustanovení. Nepřípustné je odvolání jen proti odůvodnění rozhodnutí.
Ředitel NUDZ může o odvolání rozhodnout sám, pokud odvolání v plném rozsahu vyhoví a spolu s rozhodnutím o odvolání poskytne požadovanou informaci, nebo odvolání, pokud mu (byť i jen zčásti) nevyhoví, neprodleně zašle se svým vyjádřením Úřadu o ochranu osobních údajů, který o odvolání rozhodne.
Z odvolání musí být patrné, kdo je činí, které věci se týká a co se navrhuje. K novým skutečnostem a k návrhům na provedení nových důkazů, uvedeným v odvolání nebo v průběhu odvolacího řízení, se přihlédne jen tehdy, jde-li o takové skutečnosti nebo důkazy, které účastník nemohl uplatnit dříve.
Proti postupu při vyřizování žádosti NUDZ může žadatel podat stížnost pokud:
- nesouhlasí s vyřízením žádosti odkazem na zveřejněnou informaci podle § 6 zákona o svobodném přístupu k informacím
- nebyla požadovaná informace poskytnuta ve stanovené lhůtě
- pokud byla informace poskytnuta částečně, aniž bylo o zbytku žádosti vydáno rozhodnutí o odmítnutí
- nesouhlasí s výší sdělené úhrady nebo s výší odměny, požadovanými v souvislosti s poskytováním informací.
Stížnost lze podat písemně nebo ústně a podává se stejným způsobem jako odvolání, a to do 30 dnů od doručení sdělení údajů o vyhledání zveřejněné informace podle § 6 zákona o svobodném přístupu k informacím, od doručení sdělení o odložení žádosti podle § 14 odst. 5 písm. c) zákona o svobodném přístupu k informacím, od doručení sdělení ohrazení nákladů podle § 17 odst. 3 zákona o svobodném přístupu k informacím, či od uplynutí lhůty pro po-skytnutí informace.
Podrobně viz § 16 a 16a zákona o svobodném přístupu k informacím.